Plexus Polaire (Auxerre, Francja/Norwegia / France/Norway)
 

Popioły / Ashes

 

Reżyseria / Direction Yngvild Aspeli
Współpraca artystyczna / Artistic collaborator Paola Rizza
Scenografia / Stage design Charlotte Maurel, Gunhild Mathea Olaussen
Kostiumy / Costume Sylvia Denais
Światła / Light Xavier Lescat (David Farine)
Wideo / Video David Lejard-Ruffet

Obsada / Cast
Viktor Lukawski, Aïtor Sanz Juanes, Andreu Martinez Costa

 

Popioły, oparte na powieści norweskiego pisarza Gaute Heivolla Zanim spłonę, nawiązują do autentycznych wydarzeń w małym norweskim miasteczku Finsland, gdzie pewnego dnia w 1978 roku spłonął dom, a zaraz potem rozpętała się seria dziwnych podpaleń, które uruchomiły grozę i przerażenie zarówno wśród całej lokalnej społeczności, jak i narastający dramat ujawnionego wkrótce piromana. (...)
Na pierwszym planie dzieje się najwięcej. Tam spotykają się wszyscy bohaterowie, matka, ojciec – szef lokalnej straży i sam podpalacz. Tu lalki są już ludzkich rozmiarów, niemal realistyczne, wciąż prowadzone przez ukrytych w cieniu animatorów, niekiedy ubranych w kostiumy postaci scenicznych, co sprawia, że nie sposób odróżnić człowieka od lalki. Bohaterom wracają rozmaite wspomnienia, zapamiętane z przeszłości obrazy, nie tworzące żadnej logicznej całości, pozwalające na indywidualne snucie skojarzeń i refleksji przez każdego z widzów, ale przyciągające nieprawdopodobnie uwagę i koncentrujące na każdym działaniu”.
                                                                                                                                                                                             Marek Waszkiel
                                                                                                                                                                                             marekwaszkiel.pl

 

 

Ashes, based on Before I Burn, a novel by the Norwegian author Gaute Heivoll, refers to authentic events, which took place on a certain day in 1978 in the small Norwegian town of Finsland, where a house was set alight. This incident was soon followed by a strange series of arson terrifying the entire local population and giving rise to the growing tragedy of the soon revealed pyromaniac. (...)
The foreground brims with numerous developments, and is the meeting point of all the protagonists: the Mother, the Father – chief of the local fire brigade, and the arsonist. The puppets are animated by actors concealed in the shadows and sometimes wearing costumes of the dramatis personae, which make it impossible to distinguish them from the puppets. The protagonists relive various memories and images recalled from the past, which do not construe any sort of a logical entity or enable each spectator to pursue individual associations and reflections, but manage to incredibly focus attention and to concentrate on each activity”.

                                                                                                                                                                                                   Marek Waszkiel
                                                                                                                                                                                                   marekwaszkiel.pl

Teatr Banialuka, Scena na Piętrze

22 maja, godz. 12.39 i 17.00

Spektakl bez słów/ spectacle without words