Saruhachi-za (Sado, Japonia / Japan)
Monzaemon Chikamatsu
Genji i sklep z nakryciami głowy / Genji and the headdress shop
Reżyseria i scenografia / Direction and Stage design Takeshi Nishihashi
Muzyka / Music Masahiko Watanabe
Obsada / Cast
Megumi Hori, Takako Nagano, Chloe Viatte, Takeshi Nishihashi, Akihiko Yamaguchi, Masahiko Watanabe
Ród Genji (inaczej: Minamoto), do którego należy Yoritomo, toczy zaciekłą walkę z rodem Heike (inaczej: Taira) o hegemonię w kraju. Na kanwie tych autentycznych wydarzeń Chikamatsu Monzaemon (1653-1725), nazywany japońskim Szekspirem, napisał przeznaczoną dla teatru lalkowego sztukę obyczajową (sewamono) pt. Genji eboshiori (Genji i sklep z nakryciami głowy, 1690), która składa się z 6 aktów, ale polskiej publiczności zostaną pokazane tylko dwa pierwsze.
Wykorzystywane w przedstawieniu „lalki bun’ya (bun’ya-ningyō), podobnie jak sekkyō, zachowały się w czterech miejscach w Japonii: na wyspie Sado (prefektura Niigata), w miasteczku Yamanokuchi (prefektura Miyazaki) oraz wioskach: Oguchi (prefektura Ishikawa) i Tōgō (prefektura Kagoshima). Są używane w widowisku określanym jako buriya bushi jóruri (joruri w stylu bun'ya). Odznaczają się lekkością i prostą budową. Animowane są jednoosobowo”.
Estera Żeromska, Teatr Lalek nr 2/2017
The Genji (or: Minamoto) clan, whose members include Yoritomo, wages a furious battle with the Heike (also known as Taira) clan for hegemony in the land. Against a background of those authentic events Chikamatsu Monzaemon (1653-1725), known as the Japanese Shakespeare, wrote a manners and moral drama (sewamona): Genji eboshiori (Genji and the Shop with Head Coverings, 1690), intended for the puppet theatre and composed of six acts, of which only two will be shown to the Polish audience.
Used in the performance: Bun'ya puppets (bun’ya-ningyō), similarly to sekkyō puppets, are still used in only four places in all of Japan: on the island of Sado (Niigata prefecture), in the town of Yamanokuchi (Miyazaki prefecture) and in the villages Oguchi (Ishikawa prefecture) and Tōgō (Kagoshima prefecture). They appear in performances known as bun’ya bushi jōruri (jōruri in the bun'ya style). They are characteristically light and simple in construction. They are animated by one person.
Estera Żeromska, Teatr Lalek no 2/2017
Dom Kultury im. Wiktorii Kubisz
24 maja, godz. 10.00 i 17.00